زیبایی و سلامت

درمان شپش سر در کودکان

راهکارهای پیشگیری و درمان

شپش سر یکی از مشکلات رایج در کودکان و نوجوانان است. این موضوع مشکلات بسیاری را برای خانواده‌ها به وجود می‌آورد و به علت عدم شناخت کافی پیرامون روش‌های پیشگیری و درمان فوری شپش، می‌تواند با مشکلاتی مانند خارش شدید سر و عدم تمرکز و انتقال و درگیری دیگران دانش آموزان در مدارس آشنا کند. در این مقاله نکات کلیدی در مورد شپش سر، روش‌های پیشگیری و درمان آن بررسی شده است.

۱. شناخت شپش سر:

رشک سر یا شپش به شکل کمی کوچکتر و کشیده تر از دانه های خاکشیر و بسیار چسبنده به قسمتهای بالایی ساقه مو هستند و به رنگ روشن و سفید یا قهوه ای دیده میشوند. شپش‌ها موجوداتی شش پا و بسیار ریز هستند. اما می‌توان آنها را با چشم غیرمسلح هم دید. رنگ آنها معمولا سفید، خاکستری تیره یا قهوه‌ای است. برای اینکه راحت‌تر بتوانید آنها را پیدا کنید، نواحی پشت‌گوش و اطراف گردن را معاینه کنید. روی موها نزدیک پوست سر باید گره‌های گرد یا بیضی‌شکل ببینید. این گره‌ها نباید با تماس انگشت به‌راحتی کنده شوند. یک راه خوب برای تشخیص شپش سر شانه کردن موهای خیس است. در این حالت بهتر می‌توانید علائم شپش سر را بررسی کنید.

مهم ترین زنگ خطر برای شپش، خاراندن زیاد از حد سر توسط کودک می‌باشد.

۲. روش‌های پیشگیری از شپش سر:

  • رعایت بهداشت شخصی: به کودکان آموزش دهید که از اشتراک اشیاء شخصی خصوصا مقنعه و کلاه خود با دیگران پرهیز کنند. شپش پرواز نمیکند و جهش ندارد اما با تماس سر به سر فرد دیگر منتقل خواهد شد. برای لباسهای گرم کودکان خود کاور تهییه کنید چون گذاشتن لباسها در یک فضای مشترک مانند جالباسی کلاس نیز زمینه ساز انتقال شپش میباشد.
  • استفاده از شامپوها و اسپری های ضد شپش: شامپوها و اسپری های ضد شپش می‌توانند به عنوان یک روش پیشگیری مؤثر در برابر شپش سر استفاده شوند.

 

۳. روش‌های درمان شپش سر:

  • استفاده از شامپوها و اسپری های ضد شپش: پس از مطمئن شدن از وجود شپش می‌توان با مراجعه به دکتر یا آگاهی از داروهای تاثیر گذار در این زمینه درمان را شروع کرد که ما در ادامه چند محصول موثر در درمان شپش رامعرفی خواهیم کرد.
  •  استفاده از فنون خانگی: استفاده از روغن ها حتی روغن مایع!:سر را کاملا به روغن آغشته کنید طوری که همه قسمتها بخصوص کف سر کاملا روغنی شود سپس با شانه های مخصوص شپش از کف سر شروع به شانه کشیدن کنید شپش بالغ را روی شانه خواهید دید!حتما آن را از بین ببرید.
  • پس از از بین بردن شپش بالغ و در مرحله دوم برای از بین بردن رشکهای باقی مانده از جوشانده برگ چغندر استفاده کنید.برگ چغندر را با آب جوشانیده و صاف شده آن را ۱۵ دقیقه رو مو گذاشته سپس آبکشی کنید.

بهترین  محصولات درمان شپش

۱- محلول ضد شپش مو یلدا مدل Herbal Solution حجم ۱۲۰ میلی لیتر:

کاملا گیاهی و موثر روش استفاده‌ی آسان و دوره‌ی‌درمان کوتاه

محلول ضد شپش

مشاهده محصول در دیجی‌کالا مشاهده این محصول در خانومی
۲-اسپری ضد شپش مولیدا حجم ۷۵ میلی لیتر:

مایعی شفاف به صورت اسپری که از روغن فرآوری شده خاص و فاکتور حفاظت کننده در برابر شپش (LPF ) تشکیل شده است. عصاره روغن پلیمری استفاده شده در آن اختصاصا به منظور افزایش اثر بخشی آن بر شپش سر انتخاب گردیده است. مخلوط این دو ماده به صورت دوگانه اثر می کند یعنی علاوه بر مسدود کردن منافذ تنفسی شپش، پوست آن را نیز دهیدراته و خشک می نماید. اسپری ضد شپش مولیدا فاقد حشره کش های نوروتوکسیک بوده و به همین دلیل خطر بروز مقاومت به آن وجود ندارد. اسپری ضد شپش مولیدا فاقد سیلیکون (دایمتیکون) بوده و بقایای چرب بر روی مو بر جای نمی گذارد. اسپری ضد شپش مولیدا به دلیل داشتن فاکتور حفاظت کننده در برابر شپش (LPF ) بیشترین محافظت را در برابر آلودگی به شپش های جدید ایجاد می کند. زیرا این فاکتور موی سر را برای شپش ها غیرجذاب می کند و احتمال آلوده شدن موی تحت درمان با این لوسیون به شپش های جدید کمتر می گردد. شپش سر و تخم شپش (رشك) را مي كشد. شپش هاي جديد را دور مي كند. سريع اثر مي كند. در مدت ۱۵ دقيقه اثر مي كند و نيازي به ماندن فرآورده به مدت طولاني يا شب تا صبح بر روي مو نمي باشد. فاقد سيليكون است و به راحتي شسته مي شود. فاقد تركيبات حشره كش است. داراي اپليكاتور مناسب جهت پخش آسان فرآورده بر روي مو مي باشد.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا مشاهده این محصول در خانومی
۳-سرم مو ضد شپش پریم مدل LS Chocked Lice حجم ۵۰ میلی لیتر
۴-محلول ضد شپش مو نولایس مدل ۰۳ حجم ۲۰۰ میلی لیتر:

محلول ضد شپش نو لایس یک محصول گیاهی حاوی عصاره اکالیپوس است که موجب از بین رفتن شپش در کمتر از ۱۰ دقیقه شده و کاملا ایمن برای استفاده کودکان بالای ۶ ماه و بزرگسالان می‌باشد.

اکالیپتوس موجود در این محلول ضد شپش نیز یکی از راه‌های خوب و مؤثر برای درمان این عارضه است. با استفاده از این محلول می توانید مطمئن باشید پوست شما عاری از هر گونه شپش باشد اکالیپتوس موجود در این محلول ضد شپش، ضدویروس، ضد باکتری، ضد قارچ بوده و در و در درمان شپش بسیار مفید است. برند نو لایس تمام محصولات خود را با بهترین مواد و اولیه تولید و عرضه می کند . این امر باعث شده است محصولات این برند در بازار از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.

چند مدل از بهترین شانه های ضد شپش
شانه ضد شپش لیندا نیت مدل تمام استیل پاک کننده تخم شپش

شانه ضد شپش

مشاهده محصول در دیجی‌کالا مشاهده این محصول در خانومی
نتیجه‌گیری:

با توجه به اهمیت مسئله شپش سر در کودکان و نوجوانان، رعایت و نکات ضروری در مورد پیشگیری و درمان آن حائزاهمیت است. باید به کودکان آموزش داد که از اشتراک اشیاء شخصی خود با سایر افراد بپرهیزند.

نکته مهم پس از درمان شپش:

تخم شپش پس از ۱۲ روز باز می‌شود پس در حین درمان لباسها را با آب جوش شسته و وسایلی که قابلیت شستشو ندارند را اسپری دافع حشرات زده یا به مدت۱۴ الی۱۵ روز در کیسه کاملاسر بسته نگه داری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استخدام فریلنسر
دکمه بازگشت به بالا