کالای دیجیتال

راهنمای خرید لپ تاپ: ۷ نکته ضروری که قبل از خرید باید بدانید

امروزه لپ تاپ‌ها به یکی از ابزارهای ضروری در زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند. این دستگاه‌ها قابلیت‌های بسیاری دارند و می‌توانند در تمامی زمینه‌ها، از کار به خانه و تفریح تا تحصیل و کسب و کار، مورد استفاده قرار بگیرند. با وجود تنوع بسیار زیادی که در بازار وجود دارد، خرید لپ تاپ مناسب برای نیازهای شما ممکن است چالش برانگیز باشد. در این مقاله به بررسی مهمترین عوامل و مواردی که باید در زمان خرید لپ تاپ مد نظر داشته باشید، خواهیم پرداخت.

راهنمایی سریع:

صفحه نمایش های ۱۲.۵ تا ۱۴ اینچی بهترین تعادل را بین قابلیت استفاده و قابلیت حمل ارائه می دهند. اگر زیاد سفر نمی‌کنید صفحه نمایش‌های بزرگتر خوب هستند و مدل‌های کوچکتر برای بچه ها عالی هستند. اگر بیش از ۷۰۰ دلار هزینه می‌کنید، با حداقل مشخصات زیر خرید کنید:

  • CPU: Intel Core i5 یا AMD Ryzen 5
  • وضوح صفحه نمایش: ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰
  • رم: ۸ گیگابایت
  • فضای ذخیره سازی: ۱۲۸ گیگابایت SSD
  • بیش از ۱۰ ساعت عمر باتری در تست ما ایده آل است اگر به طور منظم دور از پریز کار می کنید.

اگر می خواهید از لپ تاپ خود به عنوان تبلت استفاده کنید، یک لپ تاپ ۲ در ۱ (چه قابل تبدیل یا جداشدنی) را در نظر بگیرید. اگر نه، یک نوت بوک استاندارد تاشو انتخاب بهتری است. کروم‌بوک‌ها گزینه‌های عالی برای بچه‌ها، دانش‌آموزان یا به‌عنوان لپ‌تاپ‌های ثانویه هستند، اما عملکرد آن‌ها همچنان در حال رشد است، بنابراین اگر مرور وب، مصرف محتوا و بهره‌وری سبک تمام چیزی است که می‌خواهید، آن‌ها را رد نکنید. اگر به نرم‌افزار و سخت‌افزار قدرتمندتر نیاز دارید، لپ‌تاپ‌های ویندوز ۱۱ و مک‌بوک‌ها هر دو قابلیت‌های زیادی را ارائه می‌کنند. اینکه کدام پلتفرم را ترجیح می دهید یک موضوع سلیقه شخصی است.

فاکتور های مهم در خرید لپ تاپ

۱. یک سیستم عامل انتخاب کنید: Windows در مقابل macOS و ChromeOS؟

بسته به نیاز شما، این می‌تواند انتخاب آسانی باشد، اما اگر هیچ وفاداری به یک پلتفرم یا نرم‌افزار خاصی ندارید، در اینجا یک مرور سریع از نقاط قوت و ضعف هر سیستم عامل وجود دارد تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید.

اکثر لپ‌تاپ‌ها با یکی از سه سیستم عامل Windows، ChromeOS یا macOS (فقط برای MacBooks) عرضه می‌شوند.

ویندوز ۱۱ (یا ویندوز ۱۰)

Windows 11 (or Windows 10)
laptopmag

منعطف ترین سیستم عامل، ویندوز ۱۱، بر روی مدل های لپ تاپ بیشتری نسبت به سیستم عامل کروم یا macOS اجرا می‌شود. نوت بوک‌های ویندوزی از قیمتی کمتر از ۱۵۰ دلار تا چندین هزار دلار متغیر است و طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها از صفحه نمایش لمسی گرفته تا اثر انگشت و تراشه‌های گرافیکی دوگانه را ارائه می‌دهند. ویندوز ۱۱، آخرین نسخه از سیستم عامل پرچمدار مایکروسافت، چندین ویژگی را نسبت به ویندوز ۱۰ ارائه می‌دهد، از جمله رابط کاربری اصلاح شده، فروشگاه جدید مایکروسافت، ویژگی های مفیدی مانند Snap View.

از زمان عرضه در اکتبر ۲۰۲۱، ویندوز ۱۱ نیز مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را اضافه کرده است، از جمله فوکوس جلسات و حالت مزاحم نشوید. به روز رسانی ۲۲H2 همچنین با بهبود عملکرد و بهینه‌سازی باتری قابل توجهی همراه بود. لپ‌تاپ‌های ویندوز ۱۱ برای دانشجویان، محققان و کاربران تجاری عالی هستند و هنوز هم تنها لپ‌تاپ‌های بازی هستند که هر کسی باید در نظر بگیرد.

Apple macOS

همه مک بوک ها با جدیدترین سیستم عامل دسکتاپ اپل، macOS Sonoma عرضه می شوند. به طور کلی، این سیستم عامل عملکردی مشابه ویندوز ۱۱ ارائه می دهد، اما با یک رابط کاربری متفاوت که یک داک برنامه ها را در پایین صفحه جایگزین منوی استارت و نوار وظیفه مایکروسافت می کند. به جای دستیار دیجیتال کورتانا، کاربران مک سیری دریافت می کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند با Apple Pay تراکنش‌ها را انجام دهند، تماس‌ها یا پیامک‌های تلفن خود را دریافت کنند و با اپل واچ قفل لپ‌تاپ خود را باز کنند.

با این حال، macOS برای لمس ساخته نشده است، زیرا هیچ مک بوکی دارای صفحه نمایش لمسی نیست. در حالی که اپل با macOS Big Sur برنامه‌های iPad را به لپ‌تاپ‌های خود آورد (برنامه‌های iPad و iPadOS می‌توانند به صورت بومی روی مک‌های M1، M2 و M3 اجرا شوند)، شما باید برای پیمایش آن‌ها به پد لمسی یا ماوس تکیه کنید. macOS Ventura Stage Manager اپل را برای مدیریت چندوظیفه ای به ارمغان آورد، که یک ارتقاء است، اما تسلط بر آن بسیار دشوارتر از راه حل ویندوز است.

ChromeOS

ChromeOS Google ساده و امن است، اما محدودتر از Windows یا macOS است. رابط کاربری بسیار شبیه ویندوز با منوی برنامه، دسکتاپ و قابلیت کشیدن پنجره ها به اطراف است، اما تمرکز اصلی همچنان مرورگر کروم است. همه کروم‌بوک‌های مدرن، مانند Lenovo IdeaPad Duet 5 Chromebook می‌توانند برنامه‌های Android را اجرا کنند، اما همیشه برای استفاده در لپ‌تاپ بهینه‌سازی نشده‌اند.

عملکرد رو به رشد ChromeOS و بهبود عملکرد حتی Chromebookهای نسبتاً ارزان اخیر مانند Acer Chromebook Plus 515، موارد استفاده را برای لپ‌تاپ‌های ChromeOS در سال‌های اخیر گسترش داده است. مگر اینکه نرم‌افزار خاصی را فقط در Windows یا macOS در دسترس داشته باشید، Chromebook برای اکثر کاربران یک انتخاب خوب است.

آنها همچنین بین مدارس، والدین، و به طور فزاینده ای مشاغل بسیار محبوب هستند زیرا به سختی به بدافزار آلوده می شوند. برای استفاده آموزشی، آنها چیزی نزدیکتر به یک تجربه کامل از لپ تاپ ارائه می دهند و از اکثر تبلت ها کاربردی تر هستند. اگر به Chromebook نیاز دارید، اگر این لپ‌تاپ ثانویه است، به دنبال دستگاهی با حداقل ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی بگردید، اگر لپ‌تاپ اصلی است، ما ۸ گیگابایت رم و SSD را به جای فلش مموری eMMC توصیه می‌کنیم. صفحه‌نمایش با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ ترجیح داده می‌شود و اکنون می‌توانید مدل‌های ۴K و OLED را پیدا کنید، اگر قصد تماشای محتوای زیاد در Chromebook را دارید.

۲. تصمیم بگیرید که آیا ۲در۱ می خواهید؟

بسیاری از لپ‌تاپ‌های PC در دسته لپ‌تاپ‌های ۲ در ۱ قرار می‌گیرند، دستگاه‌های هیبریدی که می‌توانند بین حالت تاشوی سنتی، حالت تبلت و موقعیت‌های دیگر مانند حالت‌های چادری یا ایستاده جابجا شوند. لپ‌تاپ‌های ۲ در ۱ عموماً در دو سبک مختلف ارائه می‌شوند: قابل جدا شدن با صفحه‌نمایش که به طور کامل از صفحه‌کلید جدا می‌شوند و لپ‌تاپ‌های قابل تبدیل با لولاهایی که برای تغییر حالت ۳۶۰ درجه به عقب خم می‌شوند.

بسیاری از این لپ‌تاپ‌های لمسی در انجام یک هدف بسیار بهتر از دیگری هستند، به طوری که لپ‌تاپ‌های قابل تبدیل ابتدا لپ‌تاپ هستند و قابل جدا شدن تجربه تبلت برتری را ارائه می‌دهند. با این حال، اگر نیازی به استفاده از نوت بوک خود به عنوان تخته سنگ نمی بینید، معمولاً با یک لپ تاپ تاشوی سنتی عملکرد بیشتری نسبت به پول خود خواهید داشت.

۳. اندازه مناسب را انتخاب کنید

قبل از اینکه به مشخصات یا قیمت نگاهی بیندازید، باید بفهمید که چقدر باید لپ‌تاپ شما قابل حمل باشد. لپ تاپ ها معمولاً بر اساس اندازه نمایشگرشان دسته بندی می شوند:

۱۱ تا ۱۲ اینچ: حداکثر قابلیت حمل، اما خارج از لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت و قابل جدا شدن، به ندرت این کلاس اندازه را به عنوان مواد جدید و حاشیه‌های باریک‌تر می‌بینیم که کلاس سایز بعدی را نیز به راحتی قابل حمل می‌کند.
۱۳ تا ۱۴ اینچ: این نقطه شیرین برای بسیاری از کاربران لپ تاپ است، زیرا صفحه نمایش کافی را در اختیار شما قرار می دهد در حالی که معمولاً ۳ پوند یا کمتر است و به راحتی در هر کیف لپ تاپ قرار می گیرد.
۱۵ تا ۱۶ اینچ: رایج ترین اندازه لپ تاپ های ۱۵ اینچی است که معمولاً بین ۳ تا ۵.۵ پوند وزن دارند، در حالی که لپ تاپ های ۱۶ اینچی مانند MacBook Pro 16 به طور فزاینده ای محبوب هستند. اگر می‌خواهید صفحه‌نمایش بزرگ‌تری داشته باشید و نمی‌خواهید نوت‌بوک‌تان را اغلب با خود حمل کنید، این اندازه‌ها را در نظر بگیرید.
۱۷ تا ۱۸ اینچ: اگر لپ‌تاپ شما اساساً رومیزی است که فقط گهگاه آن را برمی‌دارید و می‌روید. یک لپ‌تاپ ۱۷ اینچی یا لپ‌تاپ‌های ۱۸ اینچی تازه ظهور می‌توانند قدرت مورد نیاز برای انجام بازی‌های سطح بالا یا انجام کارهای سطح ایستگاه کاری را در اختیار شما قرار دهند.

۴. صفحه کلید و تاچ پد را بررسی کنید

اگر لپ‌تاپی که می‌خرید از ارگونومی خوبی برخوردار نباشد، چشمگیرترین مشخصات در جهان به معنای بی‌توجهی نیست. اگر می‌خواهید کارهای زیادی روی رایانه‌تان انجام دهید، مطمئن شوید که صفحه‌کلید بازخورد لمسی جامد، سفر زیاد کلید (فاصله‌ای که کلید هنگام فشار دادن پایین می‌آید، معمولاً ۱ تا ۲ میلی‌متر) و فضای کافی بین کلیدها ارائه می‌دهد. اگر لپ‌تاپ ویندوزی می‌خرید، مطمئن شوید که دارای درایورهای Precision touchpad است.

به دنبال یک پد لمسی بزرگ و دقیق باشید که نشانگر پرش را به شما ارائه ندهد و به حرکات چند لمسی مانند نزدیک کردن به زوم به طور مداوم پاسخ دهد. طرفداران لنوو هنوز هم چوب اشاره (معروف به nub) را دوست دارند، که مانند یک سر پاک کن بین کلیدهای G و H به نظر می رسد، بنابراین می توانید بدون برداشتن انگشتان از ردیف اصلی صفحه کلید در اطراف دسکتاپ حرکت کنید.

۵. مشخصات فنی

اجزای نوت بوک مانند پردازنده، هارد دیسک، رم و تراشه گرافیکی می توانند حتی علاقه مندان به نوت بوک را گیج کنند، بنابراین اگر برگه های مشخصات برای شما شبیه به حروف الفبا باشد، احساس بدی نداشته باشید.

در اینجا اجزای اصلی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.

CPU: “مغز” رایانه شما، پردازنده تأثیر زیادی بر عملکرد دارد، اما بسته به کاری که می خواهید انجام دهید، حتی ارزان ترین مدل ممکن است به اندازه کافی خوب باشد. در اینجا خلاصه ای وجود دارد:

Apple M1، M2 و M3: سیلیکون سفارشی اپل، تراشه‌های M1، M2 و M3 مبتنی بر ARM رقبا را از بین می‌برند که تعادل بین عملکرد خام و استقامت به میان می‌آید. اگر برای کارهایی مانند تولید محتوا یا برنامه نویسی به قدرت بیشتری نیاز دارید، انواع Pro یا Max را انتخاب کنید.
پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل: پردازنده‌های نسل چهاردهم Meteor Lake اینتل به تازگی وارد لپ‌تاپ‌ها شده‌اند، به زودی بررسی‌هایی در دسترس خواهیم داشت و تعداد قابل توجهی بیشتری در اوایل سال ۲۰۲۴ ارائه می‌شود. اگر به دنبال لپ‌تاپ ویندوزی هستید، فناوری هوش مصنوعی در آن تعبیه شده است. پردازنده‌های جدید Intel Core Ultra ممکن است ارزش صبر کردن را داشته باشند.
پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل: پردازنده‌های Raptor Lake نسل سیزدهم اینتل نسل قبلی هستند، اما همچنان قدرت اکثر لپ‌تاپ‌های جدید موجود در بازار را تامین می‌کنند. از سری HX در سطح بالا گرفته تا سری P متعادل و سبک و نازک سری U، اینتل شروع به ارائه بهتر کرد.
AMD Ryzen 7000: تراشه های Ryzen 7000 از AMD در حال حاضر در دسترس هستند، بنابراین ما همچنان منتظر هستیم تا لپ تاپ هایی را با آنها در آزمایشگاه خود برای ارسال پیامک دریافت کنیم، اما این شرکت ادعا می کند که می توانیم انتظار افزایش تقریباً ۷۸ درصدی عملکرد CPU را در بالا داشته باشیم. پایان. اگر همچنان بتواند عمر باتری عالی خود را همراه با آن حفظ کند، فوق العاده قانع کننده خواهد بود.
AMD Ryzen 5000 و ۶۰۰۰: نسل های قبلی AMD یک جهش بزرگ برای این شرکت بود و همچنان گزینه های معقولی در لپ تاپ های مقرون به صرفه تر باقی می ماند. ما متوجه شدیم که تراشه‌های Ryzen 5000 و ۶۰۰۰ برابر یا بهتر از نسل یازدهم و دوازدهم اینتل هستند. نه تنها عملکرد و استقامت فوق العاده ای دارید، بلکه لپ تاپ های مجهز به Ryzen نسبت به همتایان اینتل خود ارزان تر هستند.
اینتل Core i9: پردازنده‌های Core i9 عملکرد سریع‌تری نسبت به سایر تراشه‌های موبایل ارائه می‌کنند. پردازنده‌های Core i9 که فقط بر روی لپ‌تاپ‌های ممتاز، ایستگاه‌های کاری و دستگاه‌های بازی سطح بالا در دسترس هستند، فقط در صورتی ارزش قیمت ممتاز خود را دارند که کاربر قدرتمندی باشید که از برنامه‌ها و برنامه‌های سخت استفاده می‌کنید. به طور معمول دارای ۱۴ هسته است.
Intel Core i7: یک پله بالاتر از Core i5، مدل‌هایی با اعدادی که به H ختم می‌شوند، از وات بالاتری استفاده می‌کنند و بین ۱۰ تا ۱۴ هسته دارند که امکان بازی و بهره‌وری سریع‌تر را فراهم می‌کند. تراشه های سری Core i7 P و U نیز وجود دارند که قدرت و عملکرد کمتری دارند. مراقب پردازنده هایی باشید که شماره مدل آن ها ۱۲ است، زیرا آنها بخشی از آخرین مجموعه اینتل هستند.
Intel Core i5: اگر به دنبال یک لپ‌تاپ اصلی با بهترین ترکیب قیمت و عملکرد هستید، لپ‌تاپی با پردازنده Core i5 اینتل تهیه کنید. مدل‌هایی که به U ختم می‌شوند رایج‌ترین مدل‌هایی هستند که قدرت و عملکرد کمتری دارند تا عمر باتری را حفظ کنند، در حالی که مدل‌های با P از وات بیشتری استفاده می‌کنند، در حالی که هنوز راندمان بهتری نسبت به سری H دارند.
Intel Core i3: عملکرد فقط یک پله پایین تر از Core i5 است و قیمت آن هم همینطور. اگر می توانید Core i5 را ارتقا دهید، ما آن را توصیه می کنیم.
Intel Xeon: پردازنده های بسیار قدرتمند و گران قیمت برای ایستگاه های کاری بزرگ موبایل. اگر مهندسی حرفه ای، مدل سازی سه بعدی یا ویرایش ویدیو انجام می دهید، ممکن است یک Xeon بخواهید، اما عمر باتری خوب یا لپ تاپ سبک را نخواهید داشت.
اینتل پنتیوم / سلرون: این تراشه‌ها هنوز در لپ‌تاپ‌های زیر ۴۰۰ دلار یافت می‌شوند، کندترین عملکرد را دارند، اما اگر وظایف اصلی شما گشت و گذار در وب و ویرایش اسناد سبک باشد، می‌توانند این کار را انجام دهند. اگر بتوانید برای دریافت Core i3 یا i5 پول بیشتری بپردازید، بهتر است.
سری A، FX یا E AMD: پردازنده‌های AMD که در لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت یافت می‌شوند – این شرکت آنها را APU می‌نامد تا CPU – عملکرد مناسبی را با پولی که برای وب‌گردی، مشاهده رسانه‌ها و بهره‌وری کافی است، ارائه می‌کنند.

رم: برخی از لپ‌تاپ‌های زیر ۲۵۰ دلار تنها با ۴ گیگابایت رم عرضه می‌شوند، اما در حالت ایده‌آل، حداقل ۸ گیگابایت حتی با یک سیستم مقرون‌به‌صرفه و ۱۶ گیگابایت می‌خواهید اگر بتوانید فقط کمی بیشتر خرج کنید. برای ۹۹٪ از کاربران، ۳۲ گیگابایت بیش از حد کافی است، در حالی که ۶۴ گیگابایت و بالاتر برای کاربران حرفه ای قدرتمند، گیمرهای سطح بالا، یا کسانی که فقط می خواهند ببینند چقدر رم می تواند در یک لپ تاپ جای بگیرد، در نظر گرفته شده است.

فضای ذخیره سازی (SSD): به همان اندازه که سرعت CPU شما مهم است، عملکرد درایو ذخیره سازی شما نیز مهم است. هارد دیسک های واقعی در لپ تاپ در سال ۲۰۲۳ جایی ندارند، بنابراین از یک درایو حالت جامد (SSD) استفاده کنید.

لپ تاپ های زیر ۲۵۰ دلار اغلب از حافظه eMMC استفاده می کنند که از نظر فنی حالت جامد دارد اما سریعتر از یک هارد دیسک مکانیکی نیست، بنابراین اگر حتی روی یک لپ تاپ مقرون به صرفه می توانید یک SSD از eMMC را افزایش دهید، تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.

صفحه نمایش: هرچه پیکسل های بیشتری داشته باشید، محتوای بیشتری را می توانید روی صفحه قرار دهید و واضح تر به نظر می رسد. متأسفانه، برخی از لپ‌تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه همچنان صفحه‌نمایش‌هایی با رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ دارند، اما اگر توانایی مالی آن را دارید، توصیه می‌کنیم برای پنلی که با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ کار می‌کند، که به‌عنوان Full HD یا ۱۰۸۰p نیز شناخته می‌شود، هزینه اضافی بپردازید. لپ تاپ های رده بالا دارای صفحه نمایش هایی با ابعاد ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰، ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ یا حتی ۳۸۴۰ x 2160 (4K) هستند که همگی تیز به نظر می رسند اما انرژی بیشتری مصرف می کنند و عمر باتری شما را کاهش می دهند.

کیفیت صفحه نمایش بسیار بیشتر از وضوح است. پنل‌های IPS از نظر رنگ و روشنایی متفاوت هستند، بنابراین بررسی‌های ما را بخوانید تا ببینید لپ‌تاپ مورد نظر شما صفحه‌نمایش خوبی دارد یا خیر. ما معمولاً به دنبال رتبه بندی رنگ DCI-P3 بیش از ۸۵٪ و روشنایی بیش از ۳۰۰ نیت هستیم. اگر می‌خواهید بهترین کیفیت تصویر را داشته باشید، یک صفحه‌نمایش OLED یا miniLED را در نظر بگیرید، اما بررسی‌های این مدل‌ها را با دقت بخوانید زیرا ممکن است باتری‌ها با هم تعویض شوند.

صفحه نمایش لمسی: اگر به جای یک لپ تاپ ۲ در ۱، یک لپ تاپ تاشو معمولی می خرید، از صفحه نمایش لمسی سود زیادی نخواهید برد و ۱ تا ۲ ساعت عمر باتری کمتری خواهید داشت. در ۲ در ۱، صفحه نمایش های لمسی استاندارد هستند. اگر همچنان صفحه نمایش لمسی می خواهید، صفحه بهترین لپ تاپ های صفحه لمسی ما را بررسی کنید.

تراشه گرافیکی: اگر در حال انجام بازی های رایانه شخصی، ایجاد اشیاء سه بعدی یا ویرایش ویدیو با وضوح بالا نیستید، یک تراشه گرافیکی یکپارچه (که حافظه سیستم را به اشتراک می گذارد) خوب خواهد بود، به خصوص گرافیک Iris Xe اینتل. اگر هر یک از نیازهای فوق را دارید، یک پردازنده گرافیکی مجزا از Nvidia یا AMD ضروری است.

همانند پردازنده‌های مرکزی، تراشه‌های گرافیکی سطح بالا و پایین‌تر نیز وجود دارند. سیستم‌های رده پایین بازی یا ایستگاه کاری امروزه معمولاً دارای پردازنده‌های گرافیکی Nvidia GTX RTX A1000 یا RTX 3050 Ti هستند در حالی که مدل‌های میان‌رده دارای RTX 4050 یا RTX 4050 Ti و مدل‌های سطح بالا دارای تراشه‌های RTX 4070 یا بالاتر هستند. انویدیا لیستی از تراشه های گرافیکی خود را از رده پایین تا بالا نگه می دارد.

رقبای انویدیا، AMD، پردازنده‌های گرافیکی Radeon RX 7000 را در نمایشگاه CES در ژانویه ۲۰۲۳ عرضه کردند.

پورت ها: در حالی که عدم وجود پورت ها معمولاً هنگام انتخاب لپ تاپ مشکل ساز نیست، به جای اینکه مجبور باشید تعداد زیادی دانگل را با خود حمل کنید، استفاده از اتصالات مورد نیاز خود بر روی سیستم مفید است. با این حال، بسیاری از لپ‌تاپ‌های رایج اکنون فقط پورت‌های USB Type-C، Thunderbolt 4 یا USB4 را ارائه می‌کنند که با USB Type-C سازگار هستند. داشتن پورت‌های USB 3.0 قدیمی، جک صدا، کارت‌خوان SD و HDMI می‌تواند مفید باشد، اما بسته به نوع لپ‌تاپی که در نظر می‌گیرید، یافتن این ویژگی‌ها سخت‌تر می‌شود.

با توجه به آنچه گفته شد، USB Type-C یک مزیت قطعی است زیرا می توانید از آن برای اتصال به هاب USB Type-C یا ایستگاه های docking استفاده کنید که می توانند هر ترکیبی از پورت های مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهند.

 

قابلیت اتصال: اگر می خواهید از لپ تاپ خود در حال حرکت استفاده کنید، یک لپ تاپ ۴G LTE یا لپ تاپ ۵G بخرید. شما باید برای یک طرح اشتراک داده هزینه کنید، اما این به شما امکان می دهد به دور از روتر به اینترنت دسترسی داشته باشید. اگر لپ‌تاپی با جدیدترین و بهترین گزینه‌های اتصال می‌خواهید، Wi-Fi 7 آن است. با این حال، Wi-Fi 6e هنوز عالی است و بسیار رایج تر است. به خاطر داشته باشید که شما همچنین به یک روتر Wi-Fi 6e یا Wi-Fi 7 نیاز دارید تا در واقع از مزایای آن افزایش عملکرد بهره مند شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم به دنبال یک لپ‌تاپ با بلوتوث ۵.۳ باشید، آخرین استانداردی که ارتباط بهتری را با دستگاه‌های دارای بلوتوث مانند ماوس و هدفون ارائه می‌دهد.

درایوهای DVD/Blu-ray: اگر عاشق رسانه های فیزیکی هستید، زمان در دنیای لپ تاپ برای شما سخت است. درایوهای نوری تقریباً به طور کامل از بین رفته اند، زیرا همه نرم افزارها و فیلم ها قابل دانلود هستند، ما همچنان لپ تاپ ها را با درایوهای DVD ردیابی می کنیم، اما این روزها یک چالش است. اگر واقعاً به خواندن/نوشتن دیسک‌ها نیاز دارید، اکیداً توصیه می‌کنیم که این مورد را از فهرست آرزوهای لپ‌تاپ خود حذف کنید و یک درایو DVD خارجی بخرید.

۶. عمر باتری

عمر باتری یکی از موارد مهمی است که باید در زمان خرید لپ تاپ مد نظر داشته باشید. اگر قصد دارید لپ تاپ را برای استفاده در سفرها و بدون اتصال به برق استفاده کنید، باید به عمر باتری توجه کنید. باتری با ظرفیت بالا و عمر طولانی می‌تواند به شما این امکان را بدهد که لپ تاپ را بدون نیاز به شارژ مکرر استفاده کنید.

۷. بر اساس بودجه خود برنامه ریزی کنید

این روزها می توانید یک لپ تاپ قابل استفاده با قیمت کمتر از ۲۰۰ دلار بخرید، اما اگر بتوانید بودجه بیشتری داشته باشید، سیستمی با کیفیت ساخت بهتر، عملکرد قوی تر و نمایشگر بهتر خواهید داشت. در اینجا چیزی است که می توانید برای هر محدوده قیمت دریافت کنید.

۱۵۰ تا ۲۵۰ دلار: ارزان‌ترین نوت‌بوک‌ها یا کروم‌بوک‌ها هستند که سیستم‌عامل مرورگر محور گوگل را اجرا می‌کنند، یا سیستم‌های ویندوزی پایین‌رده با حداقل فضای ذخیره‌سازی و پردازنده‌های کندتر، مانند HP Stream 11 و Lenovo Chromebook Duet. از اینها فقط به عنوان کامپیوترهای ثانویه استفاده کنید یا به بچه ها بدهید.

لپ تاپ 14 اینچی اچ‌ پی مدل 14s-dq0048nia-Celeron N4120 4GB 256SSD

لپ تاپ ۱۴ اینچی اچ‌ پی مدل ۱۴s-dq0048nia-Celeron N4120 4GB 256SSD

۱۶,۵۰۰,۰۰۰ ۱۲,۸۹۰,۰۰۰ تومان
  • سری پردازنده: Celeron
  • ظرفیت حافظه RAM: چهار گیگابایت
  • ظرفیت حافظه داخلی: ۲۵۶ گیگابایت
  • سازنده پردازنده گرافیکی: Intel
  • دقت صفحه نمایش: HD|1366x768
  • طبقه‌بندی: کاربری عمومی
  • ویژگی بیشتر
خرید از دیجی‌کالا

 

۳۵۰ تا ۶۰۰ دلار: با قیمت کمتر از ۶۰۰ دلار، می توانید یک نوت بوک با پردازنده Intel Core i5 یا AMD Ryzen 5000، ۴ تا ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت SSD تهیه کنید که همه مشخصات قابل احترام هستند. با این حال، مطمئناً مبادلاتی برای رسیدن به این قیمت وجود دارد. موارد پرت مانند Lenovo IdeaPad Duet 5 Chromebook یا Samsung Galaxy Book وجود دارد.

لپ تاپ 14.5 اینچی ایسوس مدل Zenbook 14X OLED Q410VA-i5 8GB 512SSD

لپ تاپ ۱۴.۵ اینچی ایسوس مدل Zenbook 14X OLED Q410VA-i5 8GB 512SSD

۳۷,۵۰۰,۰۰۰ تومان
  • سری پردازنده: Core i5
  • ظرفیت حافظه RAM: هشت گیگابایت
  • ظرفیت حافظه داخلی: ۵۱۲ گیگابایت
  • سازنده پردازنده گرافیکی: Intel
  • دقت صفحه نمایش: پیکسل ۲۸۸۰x1800
  • طبقه‌بندی: باریک و سبک ، کاربری مالتی‌مدیا ، با صفحه‌نمایش لمسی ، مخصوص طراحی
  • ویژگی بیشتر
خرید از دیجی‌کالا

۶۰۰ تا ۹۰۰ دلار: با رسیدن به بالای ۶۰۰ دلار، شاهد طرح‌های درجه یک بیشتری مانند روکش فلزی خواهید بود. سازندگان همچنین با بالا رفتن از نردبان قیمت شروع به اضافه کردن ویژگی های دیگری از جمله نمایشگرهای با وضوح بالاتر و SSD می کنند. Apple MacBook Air M1 معمولاً در این بازه قیمتی همراه با Asus ZenBook 13 UM3402 قرار دارد.

لپ تاپ 13.3 اینچی اپل مدل MacBook Air MGN63 2020 LLA

لپ تاپ ۱۳.۳ اینچی اپل مدل MacBook Air MGN63 2020 LLA

۴۴,۶۵۰,۰۰۰ تومان
  • سری پردازنده: M1
  • ظرفیت حافظه RAM: هشت گیگابایت
  • ظرفیت حافظه داخلی: ۲۵۶ گیگابایت
  • سازنده پردازنده گرافیکی: Apple
  • دقت صفحه نمایش: QHD|2560x1600
  • طبقه‌بندی: باریک و سبک ، کاربری عمومی ، مخصوص طراحی
  • ویژگی بیشتر
خرید از دیجی‌کالا

بالای ۹۰۰ دلار: در این محدوده قیمت، نوت‌بوک‌هایی را انتظار داشته باشید که قابل حمل‌تر، قدرتمندتر یا هر دو باشند. انتظار صفحه‌نمایش با وضوح بالاتر، پردازنده‌های سریع‌تر و احتمالاً گرافیک مجزا را داشته باشید. سبک‌ترین و بادوام‌ترین دستگاه‌های فوق قابل حمل، مانند MacBook Air M2 یا Asus Zenbook S13 OLED (2023)، بیش از ۱۰۰۰ دلار قیمت دارند. سیستم های بازی پیشرفته و ایستگاه های کاری موبایل معمولاً بیش از ۱۵۰۰ دلار یا حتی تا ۲۵۰۰ یا ۳۰۰۰ دلار قیمت دارند.

لپ تاپ 14.5 اینچی ایسوس مدل ZenBook Pro Duo 14 UX8402ZE-M3026W-i7 16GB 1SSD RTX3050Ti

لپ تاپ ۱۴.۵ اینچی ایسوس مدل ZenBook Pro Duo 14 UX8402ZE-M3026W-i7 16GB 1SSD RTX3050Ti

۱۰۱,۰۰۰,۰۰۰ ۹۵,۳۹۹,۰۰۰ تومان
  • سری پردازنده: Core i7
  • ظرفیت حافظه RAM: ۱۶ گیگابایت
  • ظرفیت حافظه داخلی: یک ترابایت
  • سازنده پردازنده گرافیکی: NVIDIA
  • دقت صفحه نمایش: پیکسل ۲۸۸۰x1800
  • طبقه‌بندی: کاربری مالتی‌مدیا ، با صفحه‌نمایش لمسی ، مخصوص طراحی
  • ویژگی بیشتر
خرید از دیجی‌کالا

نتیجه‌گیری:

در این مقاله به بررسی مهمترین عواملی که باید در زمان خرید لپ تاپ مد نظر داشته باشید، پرداختیم. انتخاب یک لپ تاپ مناسب با توجه به نیازهای شما می‌تواند تجربه کار با این دستگاه را لذت بخش تر کند. با رعایت این موارد، می‌توانید یک لپ تاپ با عمر طولانی و عملکرد بهینه را پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استخدام فریلنسر
دکمه بازگشت به بالا